van Lennepstraat 4

6416 EG

045-5415174

Bij spoed toets 1

Praktische Informatie

Wachtkamer Molenhoek

Praktische Informatie

Medisch centrum Molenhoek is iedere werkdag bereikbaar. Wij werken uitsluitend op afspraak.

Openingstijden:
8.00 – 13.00 en 15.00 – 17.00 uur
Telefonisch bereikbaar:
8.00 – 13.00 en 15.00 – 17.00 uur

Vanwege toenemende telefonische drukte vragen wij u niet dringende zaken te communiceren via het patiëntenportaal. 

Klik hier om u in te schrijven.

Herhaalrecepten kunt u aanvragen via:

  • Uw online patiëntenportaal via onze website of via de app MijnHuisartsOnline
  • E-mail assistentemolenhoek@ezorg.nl
  • Telefonisch 045-5415174 kies optie 2.

Uw medicatie kan na 2 werkdagen worden opgehaald bij uw apotheek.

 

Automatisch herhaalservice apotheek

Gebruikt u langere tijd dezelfde medicijnen? Bij de apotheek kunt u de keuze maken voor een automatische herhaalservice. De apotheek zorgt dat u altijd uw herhaling van medicijnen heeft. U krijgt een bericht als de medicatie klaar staat. Vervolgens hoeft u geen herhaalrecepten meer aan te vragen. De apotheek zorgt ervoor dat medicijnen op elkaar afgestemd zijn, zodat uw medicijnen tegelijk weer voor u worden klaargemaakt.

Informeer bij uw apotheek naar deze handige service.




U kent het wel, pas na het gesprek met de huisarts weet u wat u wilde vragen. Begrijpelijk, een gesprek met de huisarts kan soms spannend zijn. Grote kans dat u dan iets vergeet. Het is dan ook goed om uw gesprek met de huisarts voor te bereiden. Om u hierbij te helpen zijn er zeven vragen die u voor uw consult kunt doornemen:

  1. Waar heb ik last van, wat zijn mijn klachten?
  2. Sinds wanneer heb ik dat? Zijn mijn klachten gelijk gebleven of nemen ze af of toe?
  3. In hoeverre heb ik last van de klacht in mijn dagelijks leven/werk? Wat kan ik wel nog doen en wat kan ik niet meer doen door de klachten?
  4. Is de klacht eerder onderzocht en/of behandeld? Wat is er toen uitgekomen?
  5. Wat denk ik zelf dat het zou kunnen zijn? Zoek alvast informatie op internet, kijk bijvoorbeeld op www.thuisarts.nl
  6. Hoe kan de huisarts of praktijkondersteuner mij helpen, wat verwacht ik?

Hier vind u het formulier met de zeven vragen dat u voor u zelf kunt invullen. U kunt het printen en als geheugensteun meenemen naar het gesprek met de huisarts.

De huisarts kijkt naar uw gezondheid, uw zorgverzekeraar naar de vergoeding

Het valt ons op dat patiënten onvoldoende op de hoogte zijn van de zorg die onder het eigen risico valt.

Elke volwassene heeft een verplicht eigen risico.

Behandelingen en onderzoeken die een huisarts laat bepalen, vallen onder het eigen risico, zoals laboratoriumtests, soa tests, uitstrijkjes, röntgenonderzoek, verwijzing naar een specialist, etc. Dit geldt ook voor medicijnen.

Om vervelende verrassingen te voorkomen, verzoeken wij u de polisvoorwaarden door te nemen en/of contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

Collectieve ziektekostenverzekering

De gemeente biedt een collectieve zorgverzekering aan. Dit bespaart u geld. U kunt hier gebruik van maken als u een inkomen heeft tot 150% van het minimum. Iedereen moet een basiszorgverzekering afsluiten. Alleen kinderen tot 18 jaar zijn gratis meeverzekerd. Als u kosten heeft die de verzekering niet vergoedt, is een aanvullende ziektekostenverzekering een oplossing. U krijgt dan bijvoorbeeld een vergoeding voor de tandarts, fysiotherapie of een bril. Kijk voor meer informatie op https://www.vgz.nl/zuidlimburg

Wij verwijzen niet achteraf.

Het komt helaas met enige regelmaat voor dat patiënten voor niet-spoedeisende zaken uit eigen beweging een afspraak met de specialist maken en achteraf om een verwijzing aan de huisarts vragen.  De huisarts is dan niet gemachtigd om alsnog een verwijzing te schrijven. Zou hij het wel doen dan kan er sprake zijn van een strafbaar feit.

De huisarts heeft de wettelijke taak om poortwachter te zijn voor zorg in het ziekenhuis. Dat wil zeggen dat de huisarts in overleg met de patiënt naar de specialist verwijst als daarvoor een indicatie is.  De zorg in Nederland is in twee opzichten een kostbaar goed: waardevol en tevens duur. Om de zorg nog lang beschikbaar te houden heeft de huisarts als taak om huisartsenzorg te leveren waar het kan en naar dure specialistenzorg te verwijzen als het moet. Alleen specialistenzorg op verwijzing van de huisarts wordt door de verzekeraar vergoed.

Specialisten mogen geen zorg leveren of declareren bij de verzekeraar als er geen verwijzing van de huisarts is. Doen zij dat toch, dan is dat voor hun eigen rekening of voor die van de patiënt.

Voor bezwaren tegen deze regeling kunt u bij de eigen verzekeraar terecht.

Omdat niet iedereen van die regeling op de hoogte is en om teleurstelling te voorkomen, willen wij al onze patiënten er helder van op de hoogte stellen dat de huisartsen van de Molenhoek, net als alle Nederlandse huisartsen, niet achteraf verwijzingen zullen schrijven.

Agressieprotocol

Helaas worden wij ook geconfronteerd met agressief gedrag. Daarom is er in onze praktijk een agressieprotocol opgesteld. Wij vinden agressief gedrag onacceptabel en willen een agressief voorval niet zomaar laten passeren. Wij hebben daarom een agressieprotocol gemaakt en willen u daarover langs deze weg informeren.

Wat is agressief gedrag?

Het gaat hier om schreeuwen, schelden, beledigen (aan de balie, in de spreekkamer of telefonisch) of zelfs slaan of schoppen van medewerkers of het plegen van vernielingen. Voor diegene, die deze agressieve uitlatingen moeten incasseren, is dit zeer vervelend en bedreigend.

Wanneer wordt het agressieprotocol gebruikt?

Alle voorvallen, waarbij medewerkers zich beledigd of bedreigd voelen, worden vastgelegd en besproken. In onze praktijk heeft een patiënt vaak als eerste met de doktersassistente te maken aan de telefoon of aan de balie. Zij is meestal de eerste die beledigende of bedreigende taal te horen krijgt. De huisarts en praktijkmanager worden hiervan op de hoogte gesteld en zullen beoordelen welke maatregelen genomen moeten worden.

Dit kan betekenen dat er van de betreffende patiënt excuses verlangd worden of dat er besloten wordt hem of haar niet langer als patiënt te accepteren. Dat laatste gebeurt wanneer iemand steeds opnieuw de fout ingaat of als er zeer ernstige bedreigingen plaatsvinden al dan niet met lichamelijk geweld. Wij schromen in dat geval niet ook aangifte bij de politie te doen.

Wij hopen natuurlijk dat het zover niet zal komen. Een wederzijds respectvolle relatie tussen patiënt en hulpverlener achten wij van het grootste belang.

Hoe wel om te gaan met meningsverschil en boosheid?

Wanneer u zich ziek voelt of wanneer iemand die u dierbaar is ziek is, bent u misschien wat ongeduldiger en sneller boos. Dat begrijpen wij heel goed. Wij werken elke dag met en voor zieke mensen. En ook wij zijn mensen en kunnen als hulpverlener ook fouten maken. Als er dingen mislopen of als u het niet eens bent met de aangeboden zorg, dan moet daarover worden gesproken. Dat is in uw belang, maar ook in dat van ons. Wij kunnen ervan leren.
Dus wanneer u boos of geïrriteerd bent over iets, vraag dan om een gesprek, even apart en niet aan de balie. Wij zoeken dan samen met u naar oplossingen.

Wij vragen uw begrip en uw medewerking hiervoor.

Team Huisartsenpraktijk Medisch centrum Molenhoek

Huisartsenpraktijk Medisch centrum Molenhoek werkt samen met Universiteit Maastricht.

Onze praktijk is een van de plaatsen van waaruit de Universiteit Maastricht onderzoek doet om de gezondheidszorg te verbeteren. De universiteit maakt voor onderzoek gebruik van gegevens die in de computer van de praktijk staan.

Persoonlijke gegevens zoals uw naam worden niet aan de universiteit doorgegeven. Deze anonieme gegevens kunnen nooit getraceerd worden aan een specifieke persoon.

Wanneer u er bezwaar tegen heeft dat uw anonieme medische gegevens naar de universiteit gaan, laat het ons dan weten. Mocht u hierover of over een onderzoek nog vragen hebben, dan kunt u altijd bij ons terecht.

De praktijk is een erkend leerbedrijf voor het opleiden van doktersassistentes.

erkend leerbedrijf

tekst volgt.

tekst volgt

Translate »

Login in het portaal van uw Huisarts

Om online een afspraak te maken dient u in te loggen in het patiëntenportaal. U hebt hier DigiD voor nodig. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

Heb ik wel een afspraak nodig?

Liever telefonisch?

Registreer uzelf bij onze praktijk

1
2
3
4
Last Page
Kunt u ook aangeven waarvoor?
Toestemming LSP Voor informatie zie:
https://www.volgjezorg.nl/toestemming *

Wij nemen nieuwe patiënten aan

Schrijf u in via het formulier

Wij zijn open voor nieuwe inschrijvingen. Vul het formulier volledig in. U ontvangt binnen 72 uur een bevestiging van onze praktijk per mail. 

Heeft u nog verdere vragen? Dan kunt u een telefonische terugbelafspraak maken. 

Neem hiervoor contact op met onze doktersassistente.

Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk. Zo kunt u uitslagen inzien, herhaalrecepten aanvragen of een vraag stellen aan uw huisarts. U kunt dit regelen op twee manieren: via de ‘patiëntenomgeving’ op onze website of met de ‘Mijn Huisarts Online’ app.

Uitslagen onderzoek

Via Mijn Medisch Dossier is het mogelijk om inzage in uw medisch dossier te verkrijgen. Het is mogelijk om inzicht te verkrijgen in onderstaande punten:

– Laboratoriumuitslagen
– Lichamelijk onderzoek
– Toegangslogboek
– Verslaglegging
– Overgevoeligheden en bijzonderheden
– Mijn documenten 
– Actueel medicatieoverzicht

Login in het portaal van uw Huisarts

Om uw een e-consult (een belangrijk minder dringend bericht) te versturen aan uw huisarts dient u in te loggen in het patiëntenportaal. Klik op de knop hieronder om in te loggen.

E-Consult

Bij minder dringende klachten kunt ons een e-Consult sturen. Onze praktijk beantwoord uw vraag dan meestal binnen 48h. Omdat u niet belt scheelt dit ons inkomende telefoontjes en helpt dit ons om drukte te spreiden.

Toch liever telefonisch? Bel voor een afspraak

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk. Zo kunt u uitslagen inzien, herhaalrecepten aanvragen of een vraag stellen aan uw huisarts. U kunt dit regelen op twee manieren: via de ‘patiëntenomgeving’ op onze website of met de ‘Mijn Huisarts Online’ app.

Herhaalmedicatie

U kunt via deze website uw eigen chronisch actieve medicatie herhalen.

Als u langere tijd één of meerdere medicijnen gebruikt, heeft de apotheek speciaal voor u een gratis service: zij zorgen ervoor dat uw medicijnen op een vooraf afgesproken tijdstip klaar staan. U hoeft dan bijna nooit meer een herhaalrecept bij uw huisarts aan te vragen.

Login in het portaal van uw Huisarts

Weet u dat u veel medische zaken tegenwoordig online kunt regelen waar en wanneer u maar wilt? Dit bespaart u een telefonisch contact met onze huisartsenpraktijk. Zo kunt u uitslagen inzien, herhaalrecepten aanvragen of een vraag stellen aan uw huisarts. U kunt dit regelen op twee manieren: via de ‘patiëntenomgeving’ op onze website of met de ‘Mijn Huisarts Online’ app.

Dossier inzage

Uw huisarts zet alle informatie over uw gezondheid in de computer. Dat heet een medisch dossier. De huisarts zet er bijvoorbeeld in welke ziektes u heeft, welke onderzoeken en behandelingen u heeft gehad en welke medicijnen u gebruikt. Zo staan uw medische gegevens allemaal bij elkaar.

Gegevensuitwisseling

Hoe werkt het Landelijk Schakelpunt?

Je (huis)arts en je apotheken kunnen hun computer aansluiten op het Landelijk Schakelpunt (LSP). Via het LSP kunnen ze jouw belangrijkste medische gegevens delen. Een andere zorgverlener kan die medische gegevens bekijken.
In onderstaande video wordt kort uitgelegd hoe het LSP werkt als je op de huisartsenpost komt.

Herhaalrecept Bestellen

1
Uw gegevens
2
Gegevens Apotheek
3
Medicijnen
4
Last Page
Voorletters
Achternaam
Geboortedatum
Email *
Telefoonnummer
Apotheek
Laten Bezorgen?
Medicijnen
Opmerkingen
Ga naar de inhoud